marți, 14 ianuarie 2020

Concepte generale de planificare a unui proiect

In principiu,planul unui proiect reflecta modul în care se preconizează realizarea efectiva a acestuia, de la faza de concepție și pana la terminare.
El trebuie sa cuprindă :
  • ce obiective trebuie atinse și în ce ordine.
  • ce acțiuni trebuie intreprinse,care sunt condiționările dintre acestea,când trebuie ele sa înceapă și când trebuie sa fie terminate.
  • costurile și resursele necesare diferitelor acțiuni preconizate
  • nivele de calitate impuse și criteriile de apreciere ale acesteia
  • bugetul proiectului și programul de prelucrare a resurselor necesare
  • stuctura de repartizare a muncii și a responsabilităților defalcata pe fazele de dezvoltare ale proiectului și pe persoanele care răspund de conducerea și urmărirea proiectului.
Pentru proiectele mari, planul se realizează de regula în mai multe versiuni:
  • un plan director (strategic) care se refera la obiectivele principale și la acțiunile pe termen lung. Dupa acest plan se orientează conducătorul     proiectului în elaborarea deciziilor de ansamblu.
  • unul sau mai multe planuri mai detaliate corespunzătoare celorlalte nivele ierarhice ale structurii de conducere a proiectului.Gradul de detaliere este atât mai mare cu cat nivelul ierarhic căruia ii este adresat este mai mic.
Resurse necesare pentru realizarea unui proiect:
Programăm proiectul și redactăm cererea de finanțare pentru a accesa fondurile necesare realizării acestuia
a. Ce resurse ne sunt necesare?
  • umane
  • materiale
  • informaționale
  • timp
  • financiare
b. De unde le obținem?
  • accesare fonduri structurale;
  • subcontractare de la instituțiile publice;
  • accesare fonduri private;
  • resurse proprii entității juridice pentru proiecte interne de eficientizare.
c. Elaborăm bugetul de proiect:
  • selectăm unitățile de măsură pentru resurse;
  • alocăm pentru fiecare activitate TOATE tipurile de resurse necesare derulării acesteia.
d. Corelăm bugetul de proiect cu bugetul general al entității juridice:
  • cofinanțare, coplată etc.
e. Coordonăm implicarea în proiect a partenerilor și contribuția fiecăruia la atingerea obiectivelor:
  • coordonarea resurselor la nivel de consorțiu;
  • complementaritatea contribuțiilor în cadrul parteneriatelor;
  • cofinanțare proiecte/ activități.
Avantajele și efectele pozitive ale unei bune planificări a resurselor sunt:
  • realizarea alocării resurselor de proiect în mod corect, eficient astfel încât să se asigure ulterior o implementare adecvată, evitându-se pierderile sau consumul inutil de resurse;
  • o mai bună înțelegere a conținutului proiectului, a corelărilor necesare  între  principalele componente:
  • definirea livrabilelor ca rezultate și/ sau indicatori de proiect;
  • identificarea, din această etapă, a potențialelor riscuri și realizarea planurilor alternative pentru limitarea sau eliminarea efectelor negative.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu